mandag 1. mars 2010

MAT!


Jeg vil skrive om mat....alle som kjenner meg vet at jeg er veldig optatt av mat, ikke bare av å spise den, men mest lage og ikke minst servere den til andre. Jeg elsker å kreere ved kjøkkenbenken, og har ikke tenkt til å slutte med det - det har bare dukket opp noen nye utfordringer. Litt flere hensyn å ta, litt mer å passe på, men et hav av spennende muligheter når alt kommer til alt. Jeg nevnte tidligere at når man har tatt denne operasjonen blir man veldig optatt av at maten skal være tilfredstillende. Jeg synes egentlig det er et ganske godt uttrykk som jeg har tatt med meg fra min gode venninne og "medopererte": Frøken Gyldenblom. Men HVA er egentlig tilfredstillende i matveien for meg? Ikke noe som ligner bildet over iallefall...Det har tatt meg noen uker å finne ut hva jeg kan og ikke kan spise, og hvilke nye varianter av det daglige norske kosthold jeg kan forholde meg til uten å dø av kjedsomhet. For ærlig talt - den norske brødblingsen kan med fordel kles om. Men ikke kan jeg spise brød heller - og jeg er bekymret for å havne blant gruppen av kollegaer jeg liker å omtale som "magerostmaffiaen." Rugsprø med magerost. Dag ut og dag inn. Man blir ikke lykkelig av det??? Og lykke er et must for meg, om det så bare handler om enkel hverdagslykke i form av en niste som smiler til meg.

Så hva gjør man? For min del blir det ulike varianter av knekkebrød til frokost, og salat til lunsj. Men først til frokosten. For å skape litt enkel lykke må man ha følgende for hånden: GOD sort pepper på en kvern som fungerer. Balsamicoeddik, gjerne av sorten som er laget på fiken. Parmessanost. God leverpostei, romanosalat,vårløk, aivar (paprikapuré på glass), cottagesheese, gode tomater, avocado, økologiske sitroner, roastbeef, kalkunskinke eller annet magert pålegg. Jeg kan ramse opp i fleng, men vi tar dette litt etter hvert mine venner - for dere kunne saktens trenge et oppsving i blingsehaugen dere også!!!

Altså: (Enkelte av forslagene passer kanskje bedre som sen lørdag/søndagsfrokost, men alt er en vane...) Man tager sin Ryvita eller sitt Rugsprø. Kjærlig danderer man etter behag:

1. Romanosalat, parmessanost i lubbne remser, rundhåndet med nykvernet pepper, en kledelig dæsj med tykk balsamico. Det er litt sølete å få i seg kanskje, men meget deilig!

2. Den enkle varianten leverpostei med rikelig med tykke tomatskiver med masse nykvernet pepper, litt havsalt og revet sitronskall og finhakket vårløk.

3. Bre over skiva med Aivar, (fåes i ulike styrkegrader)kle den med roastbeef og garner med tynne skiver med avocado og vårløk.

4. Mos avocado med litt sitronsaft, litt havsalt og godt med pepper. Bre rundhåndet over den stakkars tynne skiva. Legg på kalkunfillet og dander til sist med et par syltynne skiver med appelsin.(uten skall). Topp med litt balsamico.

5. Cottagecheese, en dæsj lettmajones, tunfisk, nykvernet pepper, havsalt, balsamico, dill, finhakket løk, finhakket paprika. Mortet rosé pepper. Deilig, deilig guffe!

6. En god, sterk ost, søte gode tomater i lubne skiver, balsamico og et lite dryss brunt demerasukker.


SE DET, knekkebrødet blir aldri det samme etter dette! La deg inspirere til nye varianter - og hvis du MÅ er det selvfølgelig lov til å snike inn ei og annen knekkebrødskive med brunost!!!

Man kan selvfølgelig ikke ha alt av ingredienser tilgjengelig hele tiden, men det går an å veksle mellom et par. OG, jeg er ganske sikker på at du får i deg både sunn og næringsrik mat som smaker og er MEGET tilfredstillende!! ;-)

Men NÅ er det på tide med middag. Det får vi ta mer om en annen dag!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar